Žita brez glutena (in brezglutenske moke)

Žita brez glutena:
konopljina moka
kvinoja
amarant
tapioka
kokos
rdeča leča
dolgozrnati rjavi riž
mandljeva moka
koruzna moka

Pojdi v trgovino

Opis

Spodaj so predstavljena žita brez glutena. Mnogo ljudi se spopada z raznimi alergijami na hrano in vse več posameznikov zboleva za celiakijo, ki je bolezen, katero povzroča preobčutljivost za sestavino žitaric – to je gluten. Pri tej bolezni morajo bolniki iz prehrane najprej odstraniti vse ogljikove hidrate.

Včasih je potrebno veliko časa za pravilno postavitev diagnoze, a, ko je znana, se prizadeti ob ukinitvi živil, ki vsebujejo gluten, kmalu počutijo boljše. Seveda morajo ves čas paziti na prehrano, na začetku zdravljenja je najbolje, da uživajo samo riž, potem pa počasi dodajajo ogljikove hidrate do meje tolerance.

Uživajo naj manj vlaknin, namesto škroba naj uživajo riž in brezglutenske testenine in kruh.

V preteklih letih so bolniki s celiakijo za svojo prehrano težko dobili sestavine brez glutena, danes pa so žita, moke in razni izdelki brez glutena lažje dostopni.

.

Amarant

.

žita brez glutena
Amarant

Amarant, Amaranthus caudatus, ali repati ščir, je velik plevel ali okrasna rastlina, ki se je iz Srednje Amerike razširil v Evropo po 16. stoletju, skupaj s koruzo, fižolom, bučami in krompirjem. Maji in pozneje Azteki so amarant gojili za zelenjavo in za drobižna semena, na osnovi arheoloških najdb pa zgodovinarji domnevajo, da imajo ščiri že pet tisočletno preteklost.

Amarant, ki ga gojijo za predelavo semen, zraste tudi do dva metra visoko in je izredno odporna in prilagodljiva rastlina. Amarant ni trava in nima z žiti ničesar skupnega, razen tega, da se njegova semena lahko uporabljajo podobno kot žitna zrna. Za prehrano so uporabni tudi poganjki in mladi listi.

.

Sestava semena amarant in njegova uporabnost v prehrani

.

Seme amaranta je en sam kalček, obdan s hranili, njegova sestava in prehranski pomen sta resnično nekaj izjemnega:

  • v povprečju amarant vsebuje dvakrat več rudnin kot pšenica
  • amarant vsebuje petkrat več kalcija kot pšenica
  • vsebuje 10% maščob, od tega polovico maščobne kisline omega-6, maščobnih kislin omega-3 je v amarantu samo za vzorec
  • 18% zelo kakovostne beljakovine, v katerih ni glutena
  • 60% ogljikovih hidratov
  • v škrobu je predvsem amiolpektin, zato se zrna amaranta med kuhanjem zgostijo
  • zrna amaranta vsebujejo še vitamine skupine B in vitamin C
  • vitaminu E sorodne tokotrienole
  • pomembne sestavine so še fitosteroli, ki so holesterolu podobne sestavine
  • vsebuje minerale magnezij, mangan, železo, baker in cink

.

Prehranski pomen uživanja amaranta

.

  • po starem azteškem izročilu amarant podaljšuje življenje, zdravi številne bolezni, ženskam pa daje moč med porodom in kasneje med dojenjem
  • zaradi lažje sestave škroba, je lažje prebavljiv kot druga škrobna hrana
  • amarant je vir kakovostnih beljakovin
  • zaradi vsebnosti več lizina in metionina je primeren za razširitev žitne prehrane, v kateri ni dovolj omega-6 in omega-3 maščobnih kislin

.

Uživanje amarantovih semen služi kot močno hranilo, kot krepčilo, pomaga proti splošni utrujenosti, spodbuja prebavo, krepi živce, pomaga pri zbranosti in krepi sluznice dihalnih poti. Zaradi vsebnosti fitosterolov je tudi varovalna prehrana pred srčno žilnimi boleznimi in pred rakom.

.

Priprava amarantovih semen

.

Amarantova semena vedno jemo kuhana ali pečena, ker surova zmanjšujejo absorpcijo nekaterih hranil iz prebavil:

  • amarantova semena lahko pripravimo kot pokovko, saj se na vročini razpočijo podobno kot koruza
  • semena skuhamo v vodi in pripravimo jed podobno kaši
  • semena stremo in jih dodajamo kuhanim jedem kot zgostitev ali za povečanje prehranske moči
  • semena zmeljemo v moko, ki jo dodajamo žitnim mokam za peko kruha, vendar ne več kot četrtino skupne količine
  • moka ni primerna za daljše hranjenje, ker zaradi večje vsebnosti maščob hitro postane žarka

.

Čičerika

.

cicerika
Čičerika

Moka iz čičerike (1) ima močan okus po orehih, uporabljamo jo za pripravo zelenjavnih polpet, humusa, pogač, za paniranje in za peko kruha. Čičerika je popoln nadomestek za jajca. Vsebuje vitamine A, B1, B2, B3, C, D, E in minerale železo, fosfor, cink, kalij, in kalcij.

.

Pogačice iz čičerike s parmezanom in baziliko za večjo imunsko odpornost

.

V posodo damo 200 gramov čičerikine moke in 1/2 vrečke pecilnega praška, nato dodamo malo soli in 1,5 dl kokosovega mleka in zamesimo testo, ki ga pustimo počivati dve uri.

Iz dveh beljakov naredimo sneg in ga počasi vmešamo v testo, dodamo 1 jedilno žlico olivnega olja in 60 gramov naribanega parmezana. Če je testo premehko, dodamo več sira.

Z žlico zajemamo testo, naredimo pogačice in jih polagamo na pekač, ki smo ga na rahlo namazali z olivnim oljem. Na vsako pogačico damo malo pesta iz bazilike in posujemo z naribanim parmezanom. Pečemo pol ure pri temperaturi 180 stopinj C.

.

Koruzna moka

.

koruzna-moka
Koruzna moka

Koruza izvira iz Srednje Amerike, z območja današnje Mehike, kot kulturna rastlina je poznana domnevno od sedem tisoč do devet tisoč let. Koruza je trava, ki zraste visoko do treh metrov, z velikimi listi.

Na steblu se razvijejo ženska socvetja, vrh njega pa moško socvetje. Ženska zaradi odsotnosti socvetja so storži, na katerih se po oploditvi razvijejo v vrstah nameščena semena, ki so lahko različnih barv. Ponavadi so rumena, a poznamo tudi koruzo v drugih barvah.

.

Prehranski pomen koruze:

.

  • koruza ne vsebuje glutena in gliadina in je primerna za osebe s celiakijo
  • zaradi odsotnosti lepka se iz koruzne moke težko speče kruh, lahko pa skuhamo polento
  • koruza je močna škrobna in šibka beljakovinska hrana, od aminokislin ji najbolj manjkata lizin in triptofan
  • koruza je dober vir vitaminov skupine B in beta-karotena
  • koruza je edino žito, ki vsebuje beta-karoten, iz katerega se v telesu proizvaja vitamin A
  • v koruzi najdemo še lutein, zeaksantin in še druge karotenoide, ki delujejo antioksidativno in predvsem vplivajo na ostrejši vid
  • jedi iz sveže mletega ali zdrobljenega celega zrna koruze najdemo še vitamin E in magnezij, v temno obarvanih zrnih pa tudi flavonoide
  • v maščobah, ki jih vsebuje kalček koruze je 40% oleinske maščobne kisline in 50% nenasičenih maščobnih kislin omega-6 in okoli 1% maščobnih kislin omega-3
  • zaradi neugodnega razmerja med omega-3 in  omega-6 koruzni kalčki niso priporočljivi za uživanje

.

Priprava koruznih zrn za uživanje

.

  • koruzna zrna sproti meljemo v zdrob ali moko za polento, žgance in kruhu podobno jed
  • svetlo prepražimo in zmeljemo za jed, ki je podobna campi
  • manj poznane jedi: koruzna zrna namočimo za pomladuc, koruzna zrna nakalimo za kisluc, nakalimo za čičo, to je doma pripravljeno koruzno pivo, zmeljemo in svetlo prepražimo za pripravo boze

.

Priprava polente iz koruzne moke

.

Polento v zadnjih časih pripravljamo predvsem na instanten način, a prava domača okusna polenta se pripravi popolnoma drugače:

Cela koruzna zrna, z lupino in s kalčkom vred, zmeljemo v primerno drobižen zdrob. Na skodelico zdroba vzamemo tri skodelice vode in zdrob za 4 ure namočimo v vodo. Zdrob lahko po okusu solimo že, ko je namočen v vodo, nato pa vse skupaj med mešanjem zavremo. Ko zavre, zmanjšamo ogenj in med stalnim mešanjem kuhamo še 15 minut in nato zabelimo po okusu. Če se odločimo za slano zabelo, potem zdroba prej ne solimo.

.

Hitri kruhki z dodatkom koruzne moke

.

Zmešamo 200 ml jogurta, 200 gramov pirine moke, 50 gramov koruzne moke, dve čajni žlički soli in 1/2 čajne žličke sode bikarbone. Vse sestavine zmešamo in naredimo več majhnih kruhkov in jih pečemo 10 minut pri temperaturi 200 stopinj C. Ko so kruhki pečeni, jih za nekaj minut pokrijemo z mokro krpo in jih nato počasi ohladimo.

.

kostanj
Kostanj

Kostanjeva moka

.

Kostanjeva moka ima  sladkast okus, primerna je za pečenje kruha, palačink in raznega peciva. Ne vsebuje maščob, najdemo pa škrob, ogljikove hidrate, folno kislino, kalij in fosfor.

.

Prosena moka

.

Prosena moka je blagega okusa, uporabljamo jo predvsem kot dodatek k drugim brezglutenskim mokam in za zgoščevanje omak. Vsebuje magnezij, silicij, fosfor in beljakovine.

.

kvinoja
Kvinoja

Kvinojina moka

.

Kvinojina moka ima okus po oreščkih, vsebuje beljakovine, rudninske snovi, kalcij in fosfor.

.

Lečina moka

.

rdeca-leca
Rdeča leča

Lečina moka ima poln in blag okus, uporabljamo jo predvsem za zgoščevanje omak. Vsebuje magnezij, kalij, beljakovine in železo.

.

Mandljeva moka

.

Mandljeva moka ima blag okus po oreščkih, iz nje lahko pečemo kruh, pecivo ali pa jo dodajamo k presnim jedem. Vsebuje esencialne maščobe, beljakovine, antioksidante, je bogata z minerali, magnezijem, manganom, cinkom, bakrom in železom.

.

Riževa moka

.

Riževa moka je primerna za peko palačink, rezancev ali kot dodatek k drugim brezglutenskim mokam. Vsebuje veliko kalcija, železa, vitamina B in veliko vlaknin.

.

Bučin kruh z riževo moko

Bučin kruh si pripravimo, če imamo težave s protinom, vetjem ledvic, vnetjem sečnega mehurja ali pri sladkorni bolezni.

Recept:

700 gramov bučinega mesa, ki smo mu odstranili semena, dušimo z malo vode, da nastane kaša. Kaši iz buče dodamo 500 gramov riževe moke, 100 ml olivnega olja, malo soli in zavojček suhega kvasa. Vse sestavine dobro pregnetemo in pustimo 15 minut vzhajati. Pečemo 40 minut pri temperaturi 200 stopinj C.

.

Rožičeva moka

.

Rožičeva moka ima aromatičen okus po kakavu in je primerna za peko sladic in kot dodatek k presnim jedem. Vsebuje veliko magnezij, kalcija, vse esencialne maščobe, ki jih naše telo nujno potrebuje.

.

kokosova-moka
Kokosova moka

Kokosova moka

.

Kokosova moka ima sladkast okus in jo lahko uporabljamo za peko kruha, tort, lahko jo dodajamo k raznim napitkom, jogurtom ali kosmičem. Vsebuje veliko beljakovin, ki so blagodejne za delovanje črevesja. V kokosovi moki najdemo malo maščob, a veliko vitamina A in B, ter minerale kalij, selen, baker in železo.

.

naroči

Viri:

Darja Rojec, Nasveti in izkušnje iz prve roke
Dario Cortese, Semena tretje moči
Vanjkevič S. K., Naravno zdravljenje z žitaricami