Napihnjenost (vzroki za nastanek in kako jo odpraviti)

Napihnjenost trebuha je izredno pogosta težava, ki pa ni ogrožajoče bolezensko stanje, vsekakor pa je pogosto lahko mučna in neprijetna nadloga. Povzroča nelagodje, zlasti, če so vam zaradi nabreklega trebuha oblačila pretesna.

Za napihovanje je lahko mnogo vzrokov, pogosto lahko tudi zastajanje tekočine v telesu in hudi vetrovi. Večino teh težav se da odpraviti z naravnimi zdravilnimi pripravki, predvsem pa s spremembo prehranjevanja in življenjskega sloga.

Na splošno pa napihovanje ločimo na:

  • napihovanje zaradi zastajanja tekočine,
  • napihovanje zaradi prebavnih težav,
  • napihnjenost zaradi neravnovesja v črevesni flori
  • in predmenstrualno napihovanje.

.

Vzroki za napihnjenost

.

napihnjenostNajverjetnejši vzrok za trebušno napihnjenost sta prepoln želodec in črevesje. Kadar pojeste preveč hrane, z veliko predelanimi ogljikovimi hidrati in maščobami, se vam v črevesju tvori preveč vetrov, ki lahko povzročajo napihnjenost.

.

Drugi, precej pogosti vzroki za napihnjenost, so zastajanje tekočin v telesu, gastroenteritis, občutljivost na hrano, zaprtje, sindrom razdražljivega črevesa, celiakija, preobčutljivost na glukozo, vnetje želodca ali črevesnih sten in okužba s kvasovkam podobnimi glivicami.

.

Napihovanje lahko poruši tudi porušeno ravnovesje bakterij v črevesju, ker ne nastane dovolj prijaznih bakterij, kot so Lactobacillusacidophilus. Mnogo žensk doživlja napihnjenost tik pred menstruacijo, ko hormonske spremembe povzročijo zastajanje tekočin.

Občasno so za napihovanje krive tudi srčne, ledvične ali jetrne bolezni, lahko tudi cista na jajčnikih ali kakšen drug bolezenski zaplet.

.

Kdaj moramo pri napihnjenosti obiskati zdravnika?

.

Vsakega posameznika kdaj doleti neprijetna napihnjenost, ki je lahko prehodna in mine brez večjih težav.

Zdravnika obiščite ob naslednjih simptomih:

.

  • če bolečina ne popusti in je vse hujša
  • če napihovanje spremlja bruhanje in povišana telesna temperatura
  • če vam zatekajo gležnji
  • če vas med nosečnostjo nepričakovano napihne

.

Kako preprečujemo in blažimo napihnjenost?

.

Blaženje napihovanja zaradi zastajanja tekočine

.

Zastajanje tekočine je lahko povezano s slano prehrano.

Mnoga predelana živila vsebujejo visoko raven soli in drugih virov natrija, med njimi tudi soda bikarbonat in natrijev glutamat. Zato je priporočljivo, da pred nakupom preverite nalepke na živilih in se odločite za tista, ki vsebujejo manj škodljivih soli.

Uživanje natrijevih soli lahko zmanjšate na več načinov:

.

  • izogibajte se predelanim mesninam, iz prehrane začasno izločite slanino, gnjat, klobase in meso iz pločevink, jušne kocke, kvasov ekstrakt in slane prigrizke
  • že pri nakupu izločite slana živila in raje kupite živila z malo soli, kot so kruh, žita, kumarice, juhe in zamrznjeno zelenjavo
  • ne kuhajte zelenjave v slani vodi
  • hrani, ki jo kuhate doma, ne dodajate soli ali natrijevih dodatkov

.

zdrava-hranaPomoč pri napihovanju zaradi prebavnih težav

.

  • svoje obroke čez dan razporedite na več manjših
  • hrano dobro prežvečite in med jedjo ne govorite
  • pri žvečenju nastajajo encimi, ki učinkovito pomagajo pri prebavi
  • izogibajte se gaziranim in zelo mrzlim pijačam
  • med obroki ne pijte, saj tekočina razredči želodčno kislino in prebavne encime, kar lahko upočasni prehod hrane skozi želodec
  • če med uživanjem sadja pijete, bo to prej fermetiralo in še bolj povzročalo vetrove
  • v istem obroku nikoli ne kombinirajte testenin in krompirja s sadjem in beljakovinami
  • izogibajte se čezmernim količinam stročnic, mastnih jedi, surovega sadja in zelenjave, ker povečajo količino vetrov v črevesju
  • zmanjšajte uživanje netopnih vlaknin, kot so pšenični otrobi
  • če sumite na občutljivost na hrano, se po posvetu z zdravnikom držite izločevalne diete, da ugotovite vzrok
  • en dan v tednu, naj bodo vaši obroki sestavljeni iz drobno naribanih ali pretlačenih jabolk in pijte samo mineralno vodo ali čaj iz poprove mete; naslednji dan dodajte kosilu ali večerji nekaj zelenjavne juhe ali na pari kuhane zelenjave, nato pa naslednja dva dneva razširite dieto s preprosto rižoto in probiotičnim jogurtom; potem nadaljujte z normalno zdravo prehrano

.

Pomoč pri napihovanju zaradi neravnovesja v črevesni flori

.

probiotiki v kapsulah
Lactobacillus Kompleks 400 mg – podrobnosti tukaj.

Kadar imate težave s prebavo ali vas napenja, posezite po probiotičnih pripravkih, saj vsebujejo mlečnokislinske bakterije, ki vzdržujejo kislo bazično ravnovesje. To ravnovesje je potrebno za normalno delovanje prebavnih encimov in vzdrževanje normalne črevesne flore.

Pogosto jejte hrano, v kateri se nahaja bakterija Lactobacillus acidoohilus.

Najpogosteje jo najdemo v jogurtih, če pa ste občutljivi na mlečne izdelke, lahko vzamete nadomestek acidophilus, ki ga lahko dobite v lekarni ali v trgovinah z zdravo prehrano.

Vetrovi in napenjanje pri vegetarijancih

.

Prehod na vegetarijansko hrano lahko ljudem poleg vseh koristi, prinese tudi nekaj nevšečnosti.

Nekateri ljudje so posebno občutljivi za učinke plina v prebavilih, medtem, ko drugi lahko prenašajo velike količine plina brez posebnih težav.

Vegetarijanci, ki uživajo izključno rastlinsko hrano in stročnice, imajo pogosto težave z vetrovi in napenjanjem, saj plini v črevesju povzročajo težave kot so bolečine v trebuhu, napihnjenost, spahovanje, lahko pa tudi hujše bolečine in krče.

Nekaj teh težav lahko rešite s preprostimi rešitvami. Če je v vaši prehrani veliko stročnic, posebej fižola, jih pred kuhanjem čez noč namočite. Naslednji dan odlijte vodo in prilijte svežo in jih šele nato skuhajte.

.

Žvečilni gumi vzrok za napihnjenost?

.

Pri izdelavi žvečilnih gumijev proizvajalci v mnoge dodajo sorbitol, ksilitol in manitol. Organizem te snovi težko prebavlja, šele v debelem črevesju jih razgradijo bakterije in pri tem procesu se proizvede veliko plinov. Pri žvečenju žvečilnega gumija, sploh, če zraven veliko govorite, pogoltnete veliko količino zraka, kar je prav tako pogost vzrok za napihovanje.

.

Preprečevanje in blaženje predmenstrualnega napihovanja

.

Pred menstruacijo ima mnogo žensk težave z napihovanjem in krči, ki jih lahko uspešno preprečujejo.

svetlinovo-olje
Kapsule olja svetlina

Že tri dni preden vas začne običajno napihovati, poskusite z naslednjimi ukrepi:

.

  • uživajte več hrane, ki je bogata z vitaminom B6 in E, z magnezijem in esencialnimi maščobnimi kislinami
  • za nekaj dni se odpovejte kavi, v hrano dodajajte manj sladkorja in soli
  • zmešajte si mešanico za masiranje, iz treh kapljic olja iz brinovih jagod in dve kapljici rožmarinovega in sivkinega olja s petimi čajnimi žličkami olja grozdnih pešk; partner naj vam s to mešanico, zmasira zadnjo stran nog, vedno s potegljaji navzgor in spodnji del hrbta in trebuh, s krožnimi gibi v smeri urinega kazalca
  • dvakrat na dan vzemite od 500 do 1500 miligramsko kapsulo olja svetlina, začnite teden pred menstruacijo

.

Dišeč obkladek pri predmenstrualnem napihovanju

.

Potopite brisačo v posodo tople vode, ki ste ji dodali po tri kapljice rožmarinovega olja, tri kapljice olja iz brinovih jagod in dve kapljici sivkinega olja. Brisačo ožemite in si jo položite na trebuh in prsni koš za tako dolgo, kolikor vam je še udobno. Kadar želite zanositi, tega obkladka ne uporabljajte.

.

Uživanje vlaknin pri težavah s prebavo

.

Dnevno bi morali v svojo prehrano vključiti vsaj 30 gramov vlaknin, saj delujejo varovalno na organizem in preprečujejo mnoge težave s prebavo; vaši obroki naj vsebujejo semena indijskega trpotca, lanena semena, konopljina semena, gorčična semena in veliko sezonskega sadja in zelenjave.

.

Lanena semena

.

laneno-seme
Laneno seme

Močno nabrekanje lanenih semen, ki vsebujejo veliko sluzi, začne pri zaprtju delovati šele v  črevesju.

Lanena semena uživajte z veliko tekočine, da lahko v črevesju dobro nabreknejo. Kadar imate težave z zaprtjem ali napihovanjem zaužijte trikrat na dan dve jedilni žlici zdrobljenih lanenih semen z dvema skodelicama vode.

Ko se prebava po nekaj dneh uredi, naslednje dni uživajte po eno jedilno žlico lanenih semen v jabolčni čežani ali s skuto.

Lanenih semen ne uživajte prepogosto, pri zožitvah v predelu želodca in črevesa ga uporabljajte samo po nasvetu zdravnika.

.

Blaženje napihovanja z zeliščnimi pripravki

.

  • pri napenjanju, ob slabi prebavi in napenjanju, zlijte pol litra vrele vode na 30 gramov na drobno narezane korenine angelike, pokrijte in namakajte 10 minut; trikrat na dan pred obrokom popijte dve žlici čaja, lahko pa tudi prežvečite surove liste ali korenino angelike
  • kadar vas napenja, po obroku spijte skodelico iz poprove mete, ingverja, cimeta, komarčka in kamilic; lahko pa spijete tudi skodelico tople vode, ki ji dodate nekaj kapljic tinkture ingverja ali cimeta
  • za preprečevanje napenjanja in vetrov, dodajte obrokom začimbe, ki pogrejejo, kot so kajenski poper, ingver in semena kardamoma ali kumine
  • pri napenjanju zaradi zaradi predmenstrualnega zastajanja tekočine, spijte dvakrat na dan skodelico čaja iz njivske preslice
  • pri težavah zaradi zastajanja tekočine lahko uporabite tudi kumare, peteršilj, koprive, rman in bezgovo cvetje; vključite jih v prehrano ali iz njih skuhajte čaj

.

Viri:

Wolfang Mohring, Rastline za pomoč pri boleznih
David Wolfe, Superhrana
Phil Gamble, Zdravimo se z naravo