Kalcij in skrivnost njegovega delovanja

Objavljeno v: Uncategorized | 0

Kalcij ima veliko vlogo pri izgradnji kosti in ohranjanju njihove trdnosti, pri ohranjanju zdravih in trdnih zob in dlesni. 99% vsega kalcija, ki se nahaja v našem telesu, se nahaja v kosteh in zobeh.

Kalcij sodeluje tudi v uravnavanju izločanja hormonov in encimov, zelo pomemben je hormon parathormon (1), ki regulira kalcij v krvi in se začne izločati samo takrat, ko ga v krvi začne primanjkovati.

Zelo pomembno vlogo ima kalcij tudi pri delovanju srca in živčevja, saj nas pri pomanjkanju kalcija lahko doleti visok krvni tlak.

Dnevno naj bi mlajši do 18 leta starosti zaužili 1300 mg kalcija na dan, starejši pa nekoliko manj, okoli 1000 mg.

.

kalcij
Prehransko dopolnilo s kalcijem, magnezijem in cinkom – podrobnosti TUKAJ

.

Znaki pomanjkanja kalcija v telesu

.

  • kadar našemu telesu kronično primanjkuje kalcija, se pogosto pojavijo bolečine v hrbtenici
  • krči in bolečine v mišicah
  • lahko se pojavi sindrom nemirnih nog
  • pojavijo se težave z lasmi, nohti in kožo
  • zobje postanejo krhki in lomljivi
  • pomanjkanje kalcija lahko privede do izgube kostne mase in posledično do osteopenije in osteoporoze
  • zmanjšana koncentracija kalcija v zunajcelični tekočini lahko povzroči nevrološke motnje: zmedenost, depresija, pozabljivost, motnje v srčnem ritmu
  • težave z dihanjem
  • izguba apetita

.

Viri (2, 3, 4, 5)

.

Hiperkalciemija – prevelik vnos kalcija v telo

.

Pri povečanem vnosu kalcija in vitamina D in pri povečanem izločanju parathormona se lahko pojavi hiperkalciemija (6, 7). Zaradi krčev gladkih mišic prebavil se lahko pojavijo neprijetni in nevarni simptomi:

.

  • zaprtje, slabost in bruhanje
  • anoreksija
  • bolečine v trebuhu
  • zaradi povečane količine urina lahko pride do hude dehidracije
  • motnje v delovanju možganov, ki povzročijo zmedenost, čustvene motnje, halucinaciije, lahko tudi koma
  • lahko se pojavijo ledvični kamni
  • okvare ledvic, ateroskleroza
  • možganska kap
  • srčni infarkt
  • težave s kožo, močno srbenje

.

Kalcij za zdrave zobe

.

lepi-zobjeZa lepe, zdrave in trdne zobe je zelo pomembno, da uživamo hrano, ki vsebuje veliko kalcija (8). Vendar moramo pri tem upoštevati, da mora biti kalcij v prehrani v primernem razmerju z magnezijem, fosforjem, ter vitamini D, A in C.

Za boljši izkoristek vse teh vitaminov in mineralov je priporočljivo še uživanje esencialnih maščobnih kislin. Zelo pomemben je tudi vitamin C, ki je potreben za pravilno izločanje solne kisline v želodcu, ki je nujna za razgradnjo kalcija, ki se kasneje vgradi v sklenino.

Za trdne zobe moramo uživati tudi živila, ki vsebujejo flour in molibden (9), ki je potreben za to, da lahko telo flour sploh porabi.

Pri hrani za trdne zobe se moramo izogibati hrani, ki vsebuje veliko oksalatov in fitatov, ki se nahajajo v špinači, blitvi in rabarbari.

Oksalari, fitati, celuloza in tanin zavirajo absorpcijo kalcija. Pozorni moramo biti tudi na nasičene maščobne kisline, saj skupaj s kalcijem v telesu, tvorijo težko topne kalcijeve spojine, ki jih telo včasih ne more izločiti.

Absorpcijo kalcija ovira tudi previsoka vsebnost fosforja v hrani, tega je največ v sladkih gaziranih pijačah v obliki fosforjeve kisline.

.

Na kaj moramo biti pozorni pri jemanju pripravkov kalcija

.

boleca-nogaMnogi ljudje jemljejo razne pripravke kalcija, po navodilu zdravnika, predvsem ženske za lajšanje osteoporoze in moški, ki jemljejo zdravila za znižanje kislosti želodčnega soka.

Pri tem morajo biti pozorni, saj kalcij močno zmanjša absorpcijo ščitničnega hormona levotiroksina (10). Prav tako se ta hormon slabše absorbira pri slabokrvnih bolnikih, ki jemljejo pripravke železa.

Zdravila vedno jemljite z vodo, nikakor s čajem ali sokovi, saj lahko določene snovi v teh napitkih motijo absorpcijo ali celo presnovo zdravil.

.

Pomen kalcija pri sindromu nemirnih nog

.

Simptomi pri sindromu nemirnih nog (11) so ščemenje v nogah, mravljinci in zbadanje. Nog nikakor ne moremo držati pri miru, ves čas se premikamo in iščemo boljši položaj, ki ga nikakor ne moremo najti.

Sindrom nemirnih nog je pogost spremljevalec sladkornih bolnikov, nosečnic in ljudi, ki imajo bolečine v hrbtenici. V veliki nevarnosti so bolniki, ki že dlje časa jemljejo antidepresive, diuretike, zdravila za želodec, aspirin in antibiotike.

Ta nevšečnost pogosti doleti tudi posameznike ki kadijo, pijejo veliko alkohola in kave, uživajo veliko sladkih pijač in slanih jedi. Vsa ta zdravila in nezdrave razvade organizem oropajo mineralov in vitaminov, kar poruši mineralno ravnovesje in povzroči mnogo težav.

Sindrom nemirnih nog zdravniki pripisujejo nevrološkim motnjam, kot posledico nevrotransmiterja dopamina, ki prenaša živčne impulze v možganih in porušenega razmerja med minerali v telesu (12).

premagovanje stresa
Kapsule s kalcijem, magnezijem in cinkom. TUKAJ

Zato je pri zdravljenju sindroma nemirnih nog potrebno popraviti porušeno ravnovesje mineralov v organizmu in ustvariti dovolj dopamina.

Bolnikom s to težavo najbolj primanjkuje magnezija, kalcija, železa, mangana, vitamina B9 in aminokisline fenilalanin. Vsa ta hranila se v našem telesu bolje izkoriščajo, če so prisotni še vitamini D, E, K in vitamini skupine B.

Pri težavah sindroma nemirnih nog uživajte uravnoteženo prehrano, v svoj jedilnik uvedite čim več sezonske prehrane, sveže zelenjave in sadja.

Pri teh težavah bolnikom pogosto primanjkuje tudi magnezija, zato je dobro v vsakodnevno prehrano vključiti žita, otrobe, semena, arašide in mandlje. Zelenjava je pri tej bolezni nepogrešljiva, največ koristi vam bo prinesla temno zelena zelenjava, pri sadju pa posezite po figah.

.

Prehrana bogata s kalcijem

.

Največ kalcija se nahaja v mlečnih izdelkih in jajcih, a ker vse več ljudi ne uživa hrane živalskega izvora, je potrebno vire kalcija iskati drugje.

Poleg mlečnih izdelkov in jajc, kalcij najdemo v oreščkih, sadju in zelenjavi. Zelo pomemben vir kalcija so tudi sardele, največ ga je v kosteh, ki jih pri sardelah lahko tudi pojemo. Sardele poleg kalcija vsebujejo tudi veliko vitamina B, železa in kalija.

.

Kalcij v zelenjavi

.

  • zelena listnata zelenjava: ohrovt, regrat, rukola, kitajsko zelje, brokoli
  • por in česen
  • rukola
  • beli fižol poleg kalcija vsebuje veliko vlaknin in beljakovin

.

Previdno pri uživanju špinače, blitve, rabarbare in rdeče pese, saj poleg kalcija vsebujejo tudi oksalate, ki zavirajo absorpcijo kalcija.

.

Kalcij v sadju

.

  • največ kalcija se nahaja v sadežu acai
  • na domačem trgu pa imajo največ kalcija fige, kar 162 mg na 100 gramov
  • suhe slive
  • murve in kosmulje
  • borovnice in jagode
  • kalcij najdemo tudi v pomarančah, kar je posebej pomembno pozimi, ko ni na voljo veliko sezonskega sadja
  • grozdje, jabolka in vse suho sadje
  • marelice

.

Oreščki in semena

.

  • mandlji
  • brazilski oreščki
  • pistacije
  • bučna semena
  • izdelki iz soje: tofu in sojino mleko
  • rastlinski mlečni izdelki: kokosovo mleko, mandljevo mleko

.

Slovenska zdravilna zelišča velik vir kalcija

.

Kadar iščemo zdravilo za naše manjše in večje tegobe, naj bodo od zdravnika, ali od zeliščarja, pogosto pozabimo, da v naši prelepi deželi raste ogromno zdravilnih zelišč, ki jih lahko sami naberemo in si z njimi lajšamo naše zdravstvene težave. Pomanjkanje kalcija lahko ublažimo z mnogimi zelišči, ki pogosto rastejo kar doma za plotom.

.

Kopriva

.

Listi koprive vsebujejo veliko železa in vitamina C, ki pomaga pri absorpciji železa. Pomembne učinkovine v koprivi so minerali, izstopajo kalcij, kalij in kremenčeva kislina, fenoli in flavonoidi. Kopriva je tudi vir klorofila, ki pomaga alkalizirati telo, ga očisti strupov in proizvaja nove rdeče krvne celice.

Kopriva vsebuje skoraj petkrat več kalcija kot kravje mleko, zato so lahko sveže nabrane koprive dober nadomestek za skodelico mleka, saj mnogo ljudi ne prenaša kravjega mleka, ali ne želijo uživati hrane živalskega izvora.

.

Borovnice

.

Borovnice so znan antioksidant, ki upočasnjujejo procese staranja in močno zmanjšajo tveganje za razvoj bolezni srca in ožilja. Borovnice vsebujejo veliko vitamina C, kalcija, železa, fosforja in polifenolov.

Ravno polifenoli, ki dajejo borovnicam njeno značilno barvo, močno vplivajo na oblikovanje zdravih in močnih kosti in povečanje kostne mase. Zato po svetu poteka veliko raziskav, ki želijo dokazati, da uživanje borovnic pomaga preprečevati nastanek osteoporoze.

Priporočamo tudi: Kaj je dobro za slabokrvnost?

.

Čemaž

.

Mladi listi čemaža vsebujejo veliko vitamina C, kalcija, provitamin A, eterična olja, ki imajo značilen vonj po žveplu, ki učinkujejo kot naravni antibiotik.

Čemaž je zaradi vsebnosti betakarotena (NahroDerm, Nature Essential) pomemben antioksidant, ki zavira tvorbo rakavih celic in je nujno potreben za obnavljanje tkiva in tvorbo močnih, zdravih kosti in zob.

.

Črna detelja

.

Črna detelja vsebuje veliko kalcija, magnezija, kalija, vitamina C, štiri pomembne izoflavone, ter naravne rastlinske fitoestrogene,  ki delujejo podobno kot estrogen, protivnetne salicilate, fenolne glikozide in saponine.

Estrogeni pri ženskah upočasnjujejo staranje, pomagajo ohranjati trdnost kosti, varujejo srčno žilni sistem, uravnavajo holesterol v krvi in skrbijo za lepo in mladostno kožo. Vsebuje tudi sitosterol, ki naj bi zdravil določene oblike raka.

.

Navadni gabez

.

Gabez je zdravilna rastlina, ki jo ljudje že dolgo poznajo kot zdravilo za celjenje zlomljenih kosti. Učinkovine v gabezu pospešujejo rast kosti, zob in tkiv. Vsebuje alantoin (13), ki pomaga tvoriti nove celice.

Gabezovi cvetovi so strupeni, uporabljamo samo liste in korenine.

Previdno! Cvetovi vsebujejo hepatotoksične pirolizidinske alakaloide, ki so strupeni in škodljivi predvsem za jetra.

Iz gabezovih listov si lahko sami naredimo obkladke, ki pomagajo predvsem pri težavah s kostmi, pri vnetju pokostnice, pri zlomih kosti, pri protinu, ohromelosti, izvinih in izpahih. Gabezova tinktura in krema pomagata pri revmi in oteklih sklepih.

Čaj iz gabeza spodbuja rast celic v veznem tkivu in kosteh, znižuje količino rdečih krvnih telesc pri ranah in poškodbah.

.

Viri:
Maria Treben, Zdravje iz božje lekarne
Dariro Cortese, Divja hrana
Dr. Friedhelm Muhleib, Vitamini za zdravje in dobro počutje
Amanda Ursell, Navdih narave za zdravje
Kalcij – WebMD
Health benefits of Calcium (kalcij) – Organic Facts
Calcium and calcium supplements (Kalcij in kalcijeva prehranska dopolnila) – MayoClinic