Kronična utrujenost – kaj je in kako nastane?

Kaj je kronična utrujenost?

.

Kronična utrujenost ima svoj strokovni izraz. Ta je mialgična encefalopatija, kratica za kronično utrujenost pa je SKU.

Kronična utrujenost je v bistvu dolgotrajno trajanje hujše utrujenosti ter silne izčrpanosti, ki pa ju hkrati spremljajo še značilne bolečine v mišicah in oslabelost podobna gripi. Največkrat se kronična utrujenost pojavi kot posledica virusnih okužb, ki oslabijo imunski sistem.

Preutrujeni in brezvoljni postanemo v primerih, ko naše telo ne dobi dovolj priložnosti, da bi popolnoma okrevalo po recimo kakšni akutni bolezni ali kakšni nenadni stresni situaciji. Te situacije se v telesu kopičijo v dolgo časa trajajočo obliko stresa, ki po eni strani, obremenjuje naš imunski sistem, po drugi strani pa se zaradi podvrženosti rednim stresnim situacijam, začne naše telo tudi manj uspešno boriti in upirati proti raznovrstnim okužbam.

Ta neprekinjen krog stresnih situacij in naše neuspešne borbe proti njim, se največkrat sklene v obliki popolne fizične izčrpanosti našega telesa.

Da utrujenost ni samo psihološkega izvora ali celo izgovor tistih, ki jim ni do dela, temveč resna bolezen, si lahko preberete v prispevku Kronična utrujenost je bolezen.kronična utrujenost

Kronični utrujenosti ter mišično skeletnemu sindromu, za katerega so značilne bolečine in zbadanje, večna utrujenost ter splošna jutranja otrdelost, lahko pripišemo tudi fibromialgijo.  Njen glavni sindrom je difuzno, kronična bolečina, ki se največkrat pojavi na enem mestu (na vratu ali ramenih), kasneje pa se razširi.

O večni utrujenosti ali fibromialgiji, je več napisano v prispevku na tej povezavi.

V osnovi se kronična utrujenost definira kot sindrom, ki traja najmanj 6 mesecev, bolezen pa nastane kot posledica izčrpanosti in zmanjšane sposobnosti za telesno in umsko delo.

.

Kako nastane kronična utrujenost?

.

Kronična utrujenost ni vedno znak bolezni, zelo pogosto pa se pojavi kot posledica stresa, posledica pomanjkanja počitka, slabih življenjskih navad ter monotonega in enoličnega dela.

Največkrat se pojavlja v najbolj ustvarjalni dobi človeka, to je med 20. in 40. letom starosti in pa tudi v obdobju, ko se človek postara (nad 75 let).

Najbolj opazna je pri ženskah, še posebej pri materah manjših otrok (vir: Cenim se – kronična utrujenost)

.

Znaki kronične utrujenosti?

.

Na Inštitutu za razvoj človeških virov so stopnje izgorelosti človeka razdeljene na 3.

Prva stopnja se imenuje izčrpanost, druga ujetost, tretja pa sindrom adrenalne izgorelosti.

Telesni znaki 1. stopnje izgorelosti so kronična utrujenost, bolečine, tahikardije, povišan krvni tlak, panični napadi, težave s prebavili in motnje spanja. Čustveni znaki prve stopnje izgorelosti so tesnoba, razočaranje, frustriranost, nemoč, razdražljivost in depresija.

FatigueV drugi stopnji utrujenosti se oseba sicer pogosto na utrujenost odzove aktivno (npr. z menjavo delovnega mesta ali življenjskega okolja), vendar s seboj v novo okolje pogosto prenaša stare vedenjske vzorce, s tem pa tudi vzroke za nadaljnje izgorevanje.

V tem obdobju so značilni še občutki krivde ter nihanje samopodobe med idealizacijo in razvrednotenjem osebnosti.

Med glavne telesne znake druge stopnje izčrpanosti štejemo raznovrstne bolečine, upad energije, alergije, glavobole ter preizčrpanost. Med čustvenimi znaki te stopnje izstopajo odpor do dela, jeza, občutek krivde, občutek ujetosti ter želja po umiku.

V tretji stopnji med telesnimi znaki prednjači upadanje energije, slabša imunska odpornost ter nespečnost. Na čustvih se adrenalna izgorelost prepozna kot sram, razočaranje, bes, občutek odtujenosti ter močna tesnoba in strah.

Med najpogostejše znake kronične utrujenosti uvrščamo:.

  • vneto grlo,
  • bolečine v mišicah in sklepih,
  • glavobol,
  • povišana telesna temperatura,
  • mrzlica,
  • boleče vratne in druge limfne žleze,
  • nočno znojenje,
  • depresija,
  • napadi tesnobe,
  • motnje koncentracije,
  • motnje spanja …

.

Kako zdravimo kronično utrujenost?

.

Kronično utrujenost zdravimo tako, da svojo telesno in duševno dejavnost prilagodimo trenutnim telesnim sposobnostim in jih nato postopoma in počasi povečujemo.

Zelo pomembno je, da si privoščimo dovolj veliko količino spanca, aktivni in dejavni pa smo le do točke, ko se znaki kronične utrujenosti spet ne začnejo pojavljati.

V nasprotnem primeru se bomo namreč ujeli v obdobje nihanja med poslabšanjem in izboljševanjem našega energijskega stanja (ki pa se lahko izmenično spreminja več let).

Proti kronični utrujenosti se priporoča čim več gibanja na svežem zraku.

Svojo prehrano prilagodimo tako, da je ta čimbolj bogata z beljakovinami, minerali in vitamini, pri čemer pa naj prednjačijo predvsem žitarice, ribe, soja, mlečni izdelki ter seveda sadje in zelenjava).

zdrava hrana

Kot odličen pripomoček k zmanjševanju kronične utrujenosti, se priporoča tudi ameriški slamnik, ki krepi odpornost, šentjanževka pa rahlo izboljšuje razpoloženje.

Dodatno bodo na naše telo, blažilno delovale tudi akupunktura in nekatere masažne tehnike. Če se stanje nikakor ne izboljša, obiščite zdravnika, ki vam bo dal ustrezna zdravila ali vas napotil k ustreznemu specialistu.

Zdravljenje sindroma kronične utrujenosti poteka individualno za vsakega človeka posebej. Način življenja in razmišljanja pa je treba prilagoditi trenutnim telesnim in psihičnim zmogljivostim, čeprav je to zaradi ekonomskih in družbenih posledic bolezni včasih precej težko.

Pri pripravi prehranskih obrokov za premagovanje kronične utrujenosti, se v zadnjem času, še posebej izpostavlja in priporoča uporaba olja črne kumine, ki ga sicer lahko uživamo kot začimbo ali pa ga dodajamo jedem, kot so npr. solate in podobno.

 .

Priporočamo še: Kako premagati kronično utrujenost?