Zdrava prehrana v starosti

Zdrava prehrana v starosti je zaradi vse splošnega staranja svetovne populacije vse bolj iskan termin, ki zanima vedno širši krog ljudi.

.

Razlogi za nezdravo prehrano
v tretjem življenskem obdobju

.

V starosti nad 65 let, akutne in kronične bolezni in različni življenjski pogoji, vključno s socialno izolacijo in slabim ekonomskim stanjem, lahko zelo neugodno vplivajo na stanje prehrane starejšega človeka.

Otežkočeno uživanje hrane zaradi fizične nesposobnosti, npr. artritisa, nezmožnosti nakupa in priprave hrane in drugih dejavnikov vplivajo na slabo prehrano.

Jemanje različnih živil lahko tudi zniža tek, vpliva na slabo prebavo, absorbcijo in presnovo ali povečajo izločanje hranil. Na slab tek in neugodje pri uživanju hrane pa lahko vplivajo tudi okvara vida, sluha, zlasti pa otežkočeno vohanje in okušanje hrane. Lahko se dogodi, da star človek celo pozabi zaužiti obrok hrane zaradi živčnih in duševnih bolezni, npr. Alzheimerjeve.

.

Energijske potrebe starejših ljudi

.

1486534_1437661416Energijske potrebe starejšega človeka so nizke, zaradi znižane osnovne presnove oziroma manjše mišične mase in manjše telesne aktivnosti.

Zmanjšana funkcija organov, še posebno ledvic in jeter, vpliva na presnovo in pomanjkanje hranil. Kronične bolezni in jemanje zdravil, prav tako pa enolična prehrana, npr. brez sadja (pomanjkanje vlaknine in antioksidantov) ali mlečnih izdelkov (pomanjkanje kalcija) lahko povsem hranilno osiromaši dnevno prehrano.

Pri starostnikih nad 85 let je absorbcija in presnova znižana.

Sinteza beljakovin je otežkočena zaradi celične okvare oziroma oksidativnega stresa.

Tudi imunski in endokrini sistem je manj učinkovit, kar opazimo v znižani presnovi hranil. Energijske potrebe so okoli 1800 kcal/dan. Več kot 50% energije pokrijemo s kompleksnimi ogljikovimi hidrati.

Priporočila za starejšega človeka so razdeljena na skupino od 50 leta do 70 leta in na osebe nad 71 let.

Potrebe po hranilih so pri ljudeh, starih od 50 do 60 let, lahko povsem drugačne od onih, starih nad 80 let.

.

Zdrava prehrana v starosti

.

Ker so starejši ljudje nagnjeni k izsušitvi telesa (dehidraciji), je stalno zagotavljanje napitkov zelo pomembno.

Dnevno priporočajo 6 do 8 kozarcev napitkov (30 ml/kg telesne teže).

Alkoholne pijače in kava (kofein) imajo diuretski  učinek in tudi zato niso primerne za nadomeščanje tekočin.

Manjša telesna aktivnost in skrčena mišična masa sta v starejšem obdobju pomembna vzroka za znižane energijske potrebe. Razlog za pojav debelosti v starejšem obdobju so predvsem znižane energijske potrebe in nespremenjen tek po hrani, ki poveča energijsko ravnotežje starejšega človeka.

Prav zaradi tega morajo iz dnevne prehrane izključiti čim več maščob, sladkorjev in alkohola, ki najbolj povečujejo energijsko gostoto hrane. Energijske potrebe po 50. letih so za 65 kg težko žensko okoli 1900 kcal in za 77 kg težkega moškega okoli 2200 kcal/dan.

zdrava prehrana v starosti
Za zdrav in pravilen razvoj kosti, zob in mišic. Kalcij, magnezij in cink! TUKAJ!

Potrebe po beljakovinah so okoli 0,8 g/kg/dan (15 do 20% dnevnih energijskih potreb). Ȉetrtina do polovica vseh beljakovin je živalskega izvora (pusto meso, posneto mleko).

Posebno pozornost moramo posvetiti vitaminu B12, ki se slabše absorbira, vitaminu D zaradi premalo zaužitega mleka, slabe tvorbe v koži (sončenje) in tudi zaradi okvare ledvic in jeter, kalciju zaradi malo popitega mleka in povečani potrebi po kalciju (preventiva osteoporoze) in železu zaradi kroničnih bolezni in slabše absorbcije.

Osebam, ki dnevno zaužijejo manj kot 1500 kcal, priporočajo dnevni dodatek vitaminsko-mineralnih preparatov.

Najbolj pogosti dodatki so kalcij, vitamin D in železo.

Povzeto iz knjige: Prehrana v različnih življenjskih obdobjih (Zdrava prehrana v starosti); avtor: Dr. Dražigost Pokorn