Utrujenost in celovit pregled možnosti spopada z njo

Povsem normalno je, da smo ob koncu dneva ali po napornem umskem ali fizičnem delu utrujeni. Navadno obnovimo zaloge energije že s tem, da se spočijemo, sprostimo in dobro naspimo. Nenehna utrujenost ali utrujenost, ki ni v sorazmerju s porabljeno energijo, pa je lahko znamenje težjega obolenja ali potrebe po spremembi načina življenja.

Veliko ljudi čuti nenehno utrujenost, zato v zadnjem času tudi zdravniki posvečajo večjo pozornost ljudem, ki so izgoreli ali bolehajo za kronično utrujenostjo.

.

Najpogostejši vzroki za utrujenost

.

  • utrujenostnajpogostejši vzrok za utrujenost sta preobremenitev z delom in tesnoba
  • slabokrvnost
  • sindrom kronične utrujenosti
  • stres
  • depresija
  • motnje hranjenja
  • razna vnetja
  • nizek krvni tlak
  • debelost
  • podhranjenost
  • težave s ščitnico
  • določena zdravila

.

Za večno utrujenostjo se lahko skriva eden od naštetih vzrokov, lahko pa so ti vzroki povezani med seboj in potegnejo nas v začaran krog izčrpanosti, stresa, depresije in raznih obolenj, kar posledično pomeni več zdravil in še večjo obremenitev našega organizma.

.

Utrujenost po obroku

.

Mlahavost, utrujenost in upad energije po kosilu je znamenje šibkega delovanja nadledvične žleze, šibke presnove ogljikovih hidratov, sladkorja in živil brez hranilnih snovi. Močno zmanjšajte porabo sladkorja, kofeina in mlečnih izdelkov in si za kosilo raje privoščite rjavi riž, zelenjavo in sončnična semena.

Za hitro poživitev organizma pa si za malico pripravite kaljena semena.

Nadledvično žlezo lahko nahranite tudi z vitamini skupine B, tako, da v času kosila vzamete 50 mg B kompleksa. Za popoldansko poživitev spijte kozarec tople vode z zeliščnimi tinkturami grahov ali ginsenga, ki sta naravni vir vitaminov B.

.


Kaj lahko storimo sami, da se ubranimo utrujenosti?

.

Prehrana

.

utrujenost-kronicnaDa bo vaš organizem dobil vse hranilne snovi, ki jih potrebuje za normalno delovanje in, da bo vaše telesno in duševno zdravje optimalno, morate predvsem paziti na prehrano.

  • uživajte jedi, ki so bogate z vitamini skupine B: meso, ribe, mleko, polnozrnata živila
  • živila, ki so bogata z vitaminom C: sveže sadje in zelenjava
  • jedi, ki so bogate z vitaminom E: mastne ribe, oreščki, semena, hladno stiskana rastlinska olja
  • jedi, ki vsebujejo veliko železa: meso, ribe, jajčni rumenjak, zelena listnata zelenjava
  • živila z vsebnostjo magnezija: oreščki, polnozrnata živila, stročnice, zelena listnata zelenjava
  • živila s kalijem: sadje in zelenjava

.

Če pogosto uživate malovredno hrano, se bo vaša trebušna slinavka nazadnje odzvala s pretiranim izločanjem inzulina.

Ko pojeste prečiščene ogljikove hidrate, se vam sladkor v krvi sprva naglo zviša, potem pa se nenormalno zniža. Zato se pogosto počutite omotične, razdražljive, lahko vas boli glava in muči utrujenost. Nizek krvni sladkor lahko poveča tveganje za občutljivost na hrano.

Da bi se izognili nepotrebnim znižanjem sladkorja v krvi je najbolje, da v svoje prehranjevalne navade uvedete določene spremembe:

.

  • v vsakdanje življenje vpeljite hrano z veliko vlakninami. Ta živila prebavljamo in vsrkavamo počasneje kot živila s prečiščenimi ogljikovimi hidrati in to nam pomaga ohranjati enakomeren krvni sladkor.
  • izbirajte živila s topljivimi vlakninami, kot so jabolka, oves in stročnice.
  • omejite živila s prečiščenimi ogljikovimi hidrati, predvsem živila iz bele moke ali dodanim sladkorjem.
  • omejite vnos kofeina. Čeprav vas kofein začasno napolni z energijo, temu sledi še večja utrujenost, kot posledica znižanja krvnega sladkorja.
  • omejite vnos alkohola. Alkohol je pomirjevalo, ki deluje na osrednji živčni sistem in prav tako znižuje krvni sladkor.
  • bodite pozorni na to, da zaužijete dovolj živil, ki vsebujejo krom. Krom je nujen za dober nadzor sladkorja. Veliko ga je v jetrih, siru in polnozrnatih živilih.

.

Telesna vadba

.

Telesna vadba praviloma daje energijo, ker prežene nezdrave telesne spremembe, ki so nastale kot posledica nedejavnosti ali duševnega ali telesnega stresa. Sčasoma telesna vadba pospeši procese v telesu in telo preskrbi z energijo. Če se ne ukvarjate s športom in dovolj gibate, se boste zredili, dodatni kilogrami pa vas bodo še dodatno utrujali. A tudi pri telesnih dejavnostih se ne preveč naprezajte, saj lahko tudi pretežka vadba izčrpa.

.

obladovanje-stresaObvladovanje stresa

.

Stres je zelo pogosto vzrok za kronično utrujenost, zato je zelo pomembno, da ga vsaj poskušate obvladovati:

.

  • Poiščite čas za sproščanje, saj vaši možgani niso vsemogočni in potrebujejo počitek. Če ste nenehno v pogonu in skušate vriniti v svoj urnik vse po vrsti, bo lepega dne vsega preveč in nepričakovano vas bo doletela izčrpanost.

.

  • Popestrite si delavnik! Dolge ure, prebite v pisarni ali v tovarni, telo in duha oropajo energije. Enoličnost preženite tako, da se večkrat sprehodite naokoli, naredite kakšno raztezno in dihalno vajo.

.

Kako zdravimo utrujenost?

.

K zdravniku pojdite, kadar se utrujenost poveča ali vztraja kljub domačemu zdravljenju in več počitka. Zdravnik vas mora pregledati tudi v primeru, če ste zasopli, vas boli v prsih, vas muči hud glavobol, ste omotični, imate spremenjen vid ali bolečine v trebuhu.

.

Prehrana za več energije

.

Kadar vas muči nenehna utrujenost in vam kopnijo zaloge energije, zaužijte hranljiv obrok ali krepčilen prigrizek, da boste zdržali do naslednjega obroka. Izberite beljakovinska živila ali kompleksne ogljikove hidrate, lahko jabolko ali polnozrnate krekerje. Nikakor pa ne posegajte po živilih, ki vsebujejo sladkor in belo moko.

Piškoti ali tortice vas za kratek čas napolnijo z energijo, a vas kmalu spet preplavi utrujenost. Pri hudi utrujenosti se popolnoma odpovejte alkoholu in kofeinu.

.

Napitek za dvig energije

.

Tri jabolka z lupino vred zmiksamo in jih damo v ožemalnik. Dodamo dva korenčka, dva krhlja zelene in dve manjši pesi, ter vse skupaj ožamemo, da dobimo sok. Posebej ožamemo 50 gramov naribanega ingverja in eno limono. Oba soka združimo in dodamo dve jedilni žlici medu. Pri hudi utrujenosti pijemo sveže pripravljen sok zjutraj in zvečer.

.

Čaj za sproščanje

.

Ta čaj za sproščanje in blaženje stresa imenujemo tudi tibetanski čaj za podaljševanje življenja.

Zavremo dva litra vode in jo pustimo pet minut vreti. Vodo ohladimo in dodamo 5 gramov naribanega ingverja, dve jedilni žlici limoninega soka, dve jedilni žlici medu, ščepec kajenskega popra in ščepec janeža.

Čaj pijemo pri kronični utrujenosti, pred vsakim obrokom eno skodelico.

.

Napitek proti utrujenosti s česnom

.

V kremo zmiksamo štiri cele glavice česna, štiri cele limone in štiri cm ingverjeve korenine. Kremo damo v dva litra vode in kuhamo dokler ne zavre. Nato sok ohladimo in pretočimo v steklenico, ki jo hranimo v hladilniku.

Vsak dan vzamemo dva dcl soka na prazen želodec.

Sok lahko uživamo z goščo vred, po želji dodamo žličko medu.
Napitek jemljemo tri tedne, nato pa naredimo teden premora in po potrebi terapijo ponovimo še enkrat.

.

Obvladovanje stresa pri zdravljenju utrujenosti

.

Če ste zaradi obilice dela doma in v službi utrujeni, morate sami ugotoviti kdo pritiska na vas. Ali mogoče nadrejeni preveč zahtevajo od vas, ali pa se sami preveč ženete.

Poiščite rešitev, kako se čim učinkovito otresti bremen, ki vam pijejo življenjske moči.

Spremenite okolje, počnite nekaj kar vas veseli, bodite telesno aktivni ali pa si mogoče omislite kakšno domačo žival.

.

telesna-vadbaTelesna vadba

.

Kadar imate po dnevu, ko niste bili veliko telesno dejavni, le malo energije, pojdite vsaj na hiter sprehod, plavat, ali pa telovadite doma ali v telovadnici.

.

Joga in tai či za premagovanje utrujenosti

.

Ti specializirani obliki vadbe z globokim dihanjem, raztezanjem in nežnimi, zavestnimi gibi, pomagata povečati energijo. Na jogi temelječe tehnike globokega sproščanja so lahko zelo poživljajoče, posebej kadar pridemo z dela utrujeni in izčrpani.

.

Aromaterapija

.

  • Zmasirajte se z eteričnimi olji! Za sproščanje vzemite žlico mandljevega olja in dodajte štiri kapljice eteričnega olja sivke, za poživitev organizma pa v mandljevo olje dodajte štiri kapljice eteričnega olja limone.
  • Za masažo obraza, stopal, nog, trebuha in dlani si naredite mešanico iz olja grozdnih semen, ki mu dodate tri kapljice sivkinega olja in dve kapljici rimske kamilice.
  • V dišavno lučko kanite nekaj kapljic eteričnega olja škrlatne kadulje, brinovih jagod in limonske trave. Učinek bo pomirjajoč in bo zmanjšal utrujenost zaradi duševnega stresa.

.

Zeliščni pripravki za odpravljanje utrujenosti

.

  • ginsengGinseng velja za enega najboljših naravnih zdravil za izčrpanost. Njegove adaptogene lastnosti pripomorejo, da spodbuja in pomirja osrednji živčni sistem, odvisno od vaših potreb. Krepi tudi odpornost proti stresu in deluje kot splošno krepčilo.
  • Če ste napeti in izčrpani, vas bo skodelica zeliščnega čaja pred spanjem lepo pomirila. Skuhajte si čaj iz mačje mete, kamilice, hmelja, melise, cvetov lipe ali baldrijana. Vsi ti čaji delujejo pomirjevalno in sproščujoče, tako, da boste po njih bolje spali in se zbudili kot prerojeni.
  • Pri živčni napetosti in utrujenosti si pripravite poparek iz posušene šentjanževke. Eno žličko posušenih cvetov šentjanževke prelijemo s skodelico vrele vode, namakamo pet minut in nato precedimo. Popijemo dve skodelici na dan med obrokom. Pri notranji uporabi šentjanževke morate biti previdni, saj lahko izvlečki iz šentjanževke vplivajo na delovanje nekaterih zdravil, kot so kontracepcijske tablete ali antidepresivi.

.

Hidroterapija

.

Pri utrujenosti zaradi stresa pomaga topla kopel. Mrzla prha ali plavanje vas poživita, če utrujenost izvira iz dolgočasja ali nedejavnosti. Izmenjavanje vroče in mrzle prhe ali savna, po kateri se oprhamo z mrzlo vodo ali se potopimo v bazen z mrzlo vodo, so še posebej poživljajoči.

Preberite še: Utrujenost, njeni vzroki in spopad z njo

.

Viri:

Jorg Zittlau, Čaji za zdravje in vitalnost
Markus Wiesnauer, Homeopatija za dušo
Laurel Vukovic, 1001 zdravilo iz narave
Jane Alexsander, Zdravimo se z naravo